Massage- en reflexzonetherapie

Deze therapievormen zijn er om fysieke klachten in je lichaam aan te pakken.

De meest voorkomende klachten die behandeld kunnen worden zijn o.a.: klachten aan: nek, schouders, armen, handen, rug, heupen, benen, voeten, darm – spijsverteringsproblemen, hoofdpijn, menstruatie, overgangsklachten enz.

Reflexzone therapie

Reflexzonetherapie is een natuurgeneeswijze waarbij op met name voeten en handen bepaalde drukpunten worden gestimuleerd.

Deze gebieden, de reflexzones, corresponderen met delen van het lichaam. Deze vorm van therapie zorgt voor een verbeterde doorbloeding, het effectiever afvoeren van afvalstoffen en verhoogt je energieniveau. Daarnaast wordt invloed uitgeoefend op de lichaamsdelen/organen die met de zones in verbinding staan. De therapie probeert ook blokkades te verminderen, waardoor energie weer beter kan gaan stromen. Het lichaamseigen genezingsvermogen wordt geactiveerd en dat is wat er nodig is om weer te herstellen en klachten op te lossen of te verminderen.

Reflexzonetherapie wordt ook wel voetreflex, reflextherapie of reflexologie genoemd.  Voetreflexologie is de wetenschap die zich bezighoudt met het uitgangspunt dat er zich in de voeten reflexzones bevinden die corresponderen met alle klieren, organen en andere delen van het lichaam.

Bij reflexzonetherapie werk je o.a. op handen, voeten, oren en rug reflexzones die corresponderen met alle orgaansystemen en klieren in het lichaam. Deze reflexzones worden met duim en vingers bewerkt, wat zorgt voor een betere doorbloeding van het corresponderende lichaamsdeel. Omdat onbalans en overbelasting vaak in jaren is ontstaan, kan ook een tijd alvorens u volledig in balans komt.

Massagetherapie

Massagetherapie is een klachtgerichte therapie en richt zich in eerste instantie op pijngebieden in het lichaam. Maar het kijken waar de klacht vandaag komt is ook van belang. Heeft het te maken met een verkeerde houding? Is er sprake van overbelasting? Wat kun jij zelf doen om dit te verbeteren? Heeft je huidige klacht een relatie met eerdere klachten?

Klachtgerichte massagetherapie is een serieuze therapievorm die verder gaat dan alleen maar los masseren. Het is bovendien een effectieve manier om beter met jezelf in contact te komen en te gaan voelen wat een betere balans voor je is. Massagetherapie wordt naast een aantal fysieke oefeningen vaak gecombineerd met lichaamsgerichte psychosociale therapie. Je belastbaarheid kan op een gezonde manier opgebouwd worden als je lichaam, geest en bewustzijn beter in balans brengt.

Absolute contra indicaties:
Ik masseer niet tenzij je vooraf toestemming hebt gevraagd aan je behandelend (huis)arts.

• Koorts.
  • Infectieziekten – flinke verkoudheid, griep en keelontsteking.
  • Ziekten waarbij er sprake is van verhoogde stofwisseling.
  • Besmettelijke huidaandoeningen.
  • Te veel pijn.
  • Kanker – tijdens de behandeling van chemo of bestraling.
  • Tijdens de eerste 3 maanden van zwangerschap.

Daarnaast zijn er relatieve contra-indicaties als zware vermoeidheid: je kunt gemasseerd worden, maar ik hou rekening met de plaats, dosering of techniek, zodat het niet teveel voor je wordt.

Over sommige contra-indicaties zijn de meningen in de medische wereld verdeeld. Raadpleeg bij twijfel dan ook altijd je huisarts of behandelend arts. Het is jouw lichaam en het is belangrijk dat je daar goed voor zorgt.

Klik hier om naar Lichaamsgerichte psychotherapie te gaan

praktijksmeets@gmail.com

Parrestraat 17